このページでは農学生命科学研究科教務課(大学院学生担当)からの情報をお知らせしています。/ This web page provides information(courses, grades, classes, etc.) from the academic affairs division(registrar) of the graduate school of Agricultural and Life Sciences.

2024.05.07 【リマインド】【5/7まで】<全員必ず受講してください>情報セキュリティ教育の実施について

本部情報環境課セキュリティ対策チームからのお知らせを下記の通り通知します。

2017年度より情報セキュリティ教育・訓練及び啓発活動の一環として、本学の情報システムを利用する全構成員(UTokyo Accountを付与されている方)を対象に、情報セキュリティ教育(e-learning)を毎年実施することにしています。

本学の全構成員は必ず受講してください。

1. 対象者:本学の情報システムを利用する全構成員(UTokyo Accountを付与されている者)

休学者については、UTokyo Wi-Fi, UTokyo VPN, UTokyo Slackを利用する場合には受講が必要となります。

2.  受講期間:2024年3月1日(金)~5月7日(火)

※新入者、在籍者を問わず、必ず全員受講し、確認テストに合格をしてください。

※2024年度にUTokyo Wi-Fiを利用する方はアカウント申請前に

本教育の受講及び

UTokyo Accountの多要素認証設定を完了→多要素認証の設定方法はこちらを参照

する必要があります。

・2023年度情報セキュリティ教育受講により発行された2023年度UTokyo Wi-Fi アカウントは発行時に連絡されている通り2024年4月30日に失効します。

・2024年5月7日(火)までに確認テストを未受講もしくは不合格だった方は、2024年5月8日(水)にUTokyo VPN,UTokyo Slackの利用を停止します。 これらのサービスの利用は情報セキュリティ教育を受講し合格(及びUTokyo Accountの多要素認証設定)することにより即時再開できます。

・なお、2024年5月8日(水)はシステム作業のため確認テストは受講できません。受講期間中に受講できなかった方、5月9日(木)以降に本学に在籍することになった方は速やかに受講し、合格してください。

3. 実施方法:ポータルサイト「東京大学情報セキュリティ教育」にて受講してください。 ■https://univtokyo.sharepoint.com/sites/Security/SitePages/Information_Security_Education_2024.aspx

本件に関する問い合わせ:本部情報環境課セキュリティ対策チーム jouhousecurity.adm@gs.mail.u-tokyo.ac.jp


2024.05.07 【Reminder】【by May 7】 “Information Security Education”

We inform you of the following notice from the Security Management Team, Information Environment Group.

As part of the university’s information security measure activities, we have been conducting the information security education (e-learning) for all members who use the University's information systems each year since 2017.

All members of the University are required to take this course.

1. Subjects:All members of the University who use the University's information systems (those who have been assigned a UTokyo Account)

Students currently taking leave of absence need to take the course to use UTokyo Wi-Fi,UTokyo VPN, and UTokyo Slack.

2. The information security education program will be conducted during the following dates:

Friday, March 1, 2024 - Tuesday, May 7, 2024

*All new user and current user are required to take the course and pass the confirmation test.

*All users who wish to use UTokyo Wi-Fi in FY2024 must take this education and complete the multi-factor authentication settings in their UTokyo Account before applying for an account.

・UTokyo Wi-Fi accounts issued in FY2023 will expire on April 30, 2024, as announced at the time of issuance.

・Those who have not taken or failed the confirmation test by Tuesday, May 7, 2024, will have their access to UTokyo VPN and UTokyo Slack suspended on Wednesday, May 8, 2024. As soon as you pass the confirmation test and set the multi-factor authentication settings, the suspension of your access will be restored immediately.

・Please note that the confirmation test will not be available on Wednesday, May 8, 2024, due to system work. Those who were unable to take the course during the course period and those who will be enrolled at UTokyo on or after May 9 (Thu.) are required to take the course and pass it immediately.

3. How to take the Information Security Education:Please take the course from this portal site. ■https://univtokyo.sharepoint.com/sites/Security/SitePages/Information_Security_Education_2024.aspx

contact information: Information Systems Department Information Environment Group Security Management Team  jouhousecurity.adm@gs.mail.u-tokyo.ac.jp


2024.04.01 
履修登録の締め切りについて

東京大学農学生命科学研究科教務課より、履修登録についてのお知らせです。
本年度のS1・SPならびにS2(他研究科等)ターム科目及び通年科目(年度跨り科目を含む)の履修登録については下記のとおり行うようにしてください。

S1・SP(S2)ターム開始科目(通年科目、年度跨り科目を含む)の履修登録期限
・Web履修登録期間
 :4月5日(金) ~ 4月16日(火)
・履修科目確認期間(S1・SP(S2)ターム開始科目・通年科目・年度跨り科目)
 :4月17日(水)~ 4月18日(木)
・履修科目確認期間(SP ターム科目)
 :6月 5日(水)~ 6月 7日(金)
   ※SPタームの履修科目確認は農学生命科学研究科の科目のみ
  (この期間中、農学部の科目については、履修登録は履修登録追加願を提出、削除はメールにて問い合わせること)

農学生命科学研究科便覧(pp.88-119)を参照の上、必要な科目が登録されているか必ず確認して下さい。

◆◆◆!!期限後の追加、修正は認められません!!◆◆◆
必ず期限までにUTASから登録を完了してください。
以下の4点については特に注意してください。

1)演習・実験(実習)等の2年間あるいは3年間で行う科目は、1年生の初めの学期に一度だけ登録をする。
 ※必修科目は自動で登録されない。各自で必ず履修登録をすること。
 ※2年、3年時以降に再登録する必要はない。(在学期間の延長をする場合も同様)

2)日程未定の集中講義でも、履修する可能性のあるものはあらかじめ全て登録する。

3)ターム欄の●または◇印が入っている最初(一番左)のタームがその科目の履修登録時期となる。

4)隔年開講の科目は登録漏れの無いように気をつける。

履修登録に関する質問は教務課大学院学生担当までお問い合わせください。
---------------------------------------------------*

2024.04.01 
Registration procedures Period.

Period of Registration Procedures for the courses starting in S1 and SP(S2) Term (including year-long courses and multi-year courses):


 ・Online-Registration Period:
  April 5, 2024 (Fri) ~ April 16 (Tue)
 ・Confirmation Period (for S1, SP(S2), year-long courses and multi-year courses):
  April 17, 2024 (Wed) ~ April 18 (Thu)
 ・Confirmation Period (for SP):
  June 5, 2024 (Wed) ~ June 7 (Fri)
 *SP Confirmation Period is only for the courses of the Graduate School of Agricultural and Life Sciences.
 (For SP term courses in the Faculty of Agriculture, submit a notification of additional course registration to add a course, or contact by email to delete a course).



Students planning to take courses must register on the “UTAS” during the designated period.

----!!Precautions!!-----
Any requests for additional courses or changes after the deadlines are not permitted.
Please be sure to check the Student Handbook and confirm if the required courses are certainly registered.

1. Two-year or three-year courses such as seminars, experiments (practice) etc. should be registered in the first semester of the academic year.
・As compulsory courses are not registered automatically, please register on UTAS on your own.
・It is not necessary to register again in second or third academic year (Including in the case of Extension of Enrollment Period.).

2. Please be sure to register all courses you plan to take, including the course of which schedules are yet to be determined. (Especially “Intensive” Courses).

3. Refer to the “Student Handbook of the Graduate School of Agricultural and Life Sciences(農学生命科学研究科便覧),” pp. 88-119: Registration for each course must be completed within the designated period for the exam in which the mark ● or ◇ first appears on the course list.

4. Please do not fail to register especially for the biennial courses.
---------------------------------------------------*


2024.03.25 【5/7まで】<全員必ず受講してください>情報セキュリティ教育の実施について

本部情報環境課セキュリティ対策チームからのお知らせを下記の通り通知します。

2017年度より情報セキュリティ教育・訓練及び啓発活動の一環として、本学の情報システムを利用する全構成員(UTokyo Accountを付与されている方)を対象に、情報セキュリティ教育(e-learning)を毎年実施することにしています。

本学の全構成員は必ず受講してください。

1. 対象者:本学の情報システムを利用する全構成員(UTokyo Accountを付与されている者)

休学者については、UTokyo Wi-Fi, UTokyo VPN, UTokyo Slackを利用する場合には受講が必要となります。

2.  受講期間:2024年3月1日(金)~5月7日(火)

※新入者、在籍者を問わず、必ず全員受講し、確認テストに合格をしてください。

※2024年度にUTokyo Wi-Fiを利用する方はアカウント申請前に

本教育の受講及び

UTokyo Accountの多要素認証設定を完了→多要素認証の設定方法はこちらを参照

する必要があります。

・2023年度情報セキュリティ教育受講により発行された2023年度UTokyo Wi-Fi アカウントは発行時に連絡されている通り2024年4月30日に失効します。

・2024年5月7日(火)までに確認テストを未受講もしくは不合格だった方は、2024年5月8日(水)にUTokyo VPN,UTokyo Slackの利用を停止します。 これらのサービスの利用は情報セキュリティ教育を受講し合格(及びUTokyo Accountの多要素認証設定)することにより即時再開できます。

・なお、2024年5月8日(水)はシステム作業のため確認テストは受講できません。受講期間中に受講できなかった方、5月9日(木)以降に本学に在籍することになった方は速やかに受講し、合格してください。

3. 実施方法:ポータルサイト「東京大学情報セキュリティ教育」にて受講してください。 ■https://univtokyo.sharepoint.com/sites/Security/SitePages/Information_Security_Education_2024.aspx

本件に関する問い合わせ:本部情報環境課セキュリティ対策チーム jouhousecurity.adm@gs.mail.u-tokyo.ac.jp


2024.03.25 【by May 7】 “Information Security Education”

We inform you of the following notice from the Security Management Team, Information Environment Group.

As part of the university’s information security measure activities, we have been conducting the information security education (e-learning) for all members who use the University's information systems each year since 2017.

All members of the University are required to take this course.

1. Subjects:All members of the University who use the University's information systems (those who have been assigned a UTokyo Account)

Students currently taking leave of absence need to take the course to use UTokyo Wi-Fi,UTokyo VPN, and UTokyo Slack.

2. The information security education program will be conducted during the following dates:

Friday, March 1, 2024 - Tuesday, May 7, 2024

*All new user and current user are required to take the course and pass the confirmation test.

*All users who wish to use UTokyo Wi-Fi in FY2024 must take this education and complete the multi-factor authentication settings in their UTokyo Account before applying for an account.

・UTokyo Wi-Fi accounts issued in FY2023 will expire on April 30, 2024, as announced at the time of issuance.

・Those who have not taken or failed the confirmation test by Tuesday, May 7, 2024, will have their access to UTokyo VPN and UTokyo Slack suspended on Wednesday, May 8, 2024. As soon as you pass the confirmation test and set the multi-factor authentication settings, the suspension of your access will be restored immediately.

・Please note that the confirmation test will not be available on Wednesday, May 8, 2024, due to system work. Those who were unable to take the course during the course period and those who will be enrolled at UTokyo on or after May 9 (Thu.) are required to take the course and pass it immediately.

3. How to take the Information Security Education:Please take the course from this portal site. ■https://univtokyo.sharepoint.com/sites/Security/SitePages/Information_Security_Education_2024.aspx

contact information: Information Systems Department Information Environment Group Security Management Team  jouhousecurity.adm@gs.mail.u-tokyo.ac.jp


2024.03.05 Call for Participants:
United Nations University Institute for the Advanced Study of Sustainability Postgraduate Programme

国連大学サステイナビリティ高等研究所より春学期授業の聴講案内がありました。
受講を希望する学生は3月13日(水)午後5時までにCourse Registration Formを大学院学生担当に提出してください。

These courses will be offered in the Spring Semester 2024 by UNU-IAS for students from partner universities including Graduate School of Agricultural and Life Sciences.
Please submit the Course Registration Form to the Graduate Student Section by 5:00 p.m. on March 13 if you wish to join the Programme.

Course List
Academic Calendar
■Syllabus
512026

512024

621170

622070

622210

622170

641010

Course Registration Form

・Students who wish to take the courses must obtain the approval from their supervisors.
・Credit transfers can be possible. Please ask the Graduate Student Section for the details.
・Tuition fees for these courses will not be collected.

If you have any questions, please contact the Graduate Student Section.
Graduate Student Section: daigakuin.a@gs.mail.u-tokyo.ac.jp

2024.01.29【お知らせ】修了見込者の方へお知らせ

学部卒業見込者

修士修了見込者

   

博士学位授与見込者 各位

◎証明書は卒業・修了日から3月31日15:00まで自動発行機で発行できます。

証明書発行機のパスワードは、卒業日(3月22日)・ 修了日(3月21日)当日には再設定できません。
前日までに各自で確認し、使えるようにしておいてください。 (3月8日までに学生サービスセンター窓口で申請し、卒業式・学位記授与式当日に受け取ることもできます。)

それ以後は窓口にて申請・受け取りは出来ますが、通常より日数を要します。ご了承ください。
◎卒業・修了日当日朝より、卒業生扱いとなり 学割の発行は出来ません。 必要な方は前もってとっておくこと。学部卒業➝ 修士入学、 修士修了➝ 博士進学予定者も同様です。 ご注意ください。

■■ Notice for Graduating Students ■■

(Enrolled in Undergraduate course, Master’s course and Doctoral course)

◎ Certificates
Certificates can be issued with an automatic machine till 15:00 on March 31. The password necessary for the issue of certificates cannot be re-set on the day of graduation (March 21)/completion (March 22). Please confirm the password by the preceding day on your own.

You can also receive certificates on the day of graduation ceremony, if applying at the counter of the Student Service Center by March 8. (*In this case, normal papers are used for certificates.)

Certificates are still available even after the graduation by applying at the counter, but please note that it takes more time to issue than usual.


◎ Student Discount on train pass
Student Discount on train pass cannot be issued from the morning of the day of graduation ceremony, since you are considered as a graduate. Students who need one are recommended to arrange previously.

*Please note that it is applicable to the students who finish the Undergraduate course and enter the Master’s course, or who complete Master’s course and enter the Doctoral course.

2024.01.17【お知らせ】2/9応募締切 SDGs シンポジウム 2024: サステナビリティ(持続性)に向けたプラネタリーヘルス:健康な地球のための革新的な解決策をめざして

東京大学とシュプリンガーネイチャーは、今回5回目となるSDGsシンポジウムを共催します。SDGsシンポジウム2024は、プラネタリーヘルスとSDGsの接点で活躍する国内外の著名な研究者、ならびに学生や若手研究者を招き、SDG3(すべての人に健康と福祉を)、SDG13(気候変動に具体的な対策を)、SDG15(陸の豊かさも守ろう)、SDG2(飢餓をゼロに)の接点における研究を焦点とし、それぞれの研究がどのようにこれらの多面的な現象を説明し、社会的インパクトに富んだ公平な解決策を生み出すことができるのか、積極的な議論を行います。また、シンポジウムに併せてネットワーキングイベント、学生ポスターセッションを行います(ポスター応募締切2月9日)。

みなさまのご参加をお待ちしております。<●SDGsシンポジウム2024>

【イベント詳細・参加申込】https://www.springernature.com/jp/campaign/sdg-symposium-2024-jp

【日時(日本時間)】

 2024年2月27日(火)

  14:30 - 17:40:シンポジウム

  17:50 - 19:30:ネットワーキングイベント、学生ポスターセッション

【お問合せ先】
 SDGsシンポジウム2024事務局  Email: sdg_sympo2024@pco-prime.com

2024.01.17【Notice】SDGs Symposium 2024: Planetary Health for Sustainability: Towards transformative solutions for a Healthy Planet

The University of Tokyo and Springer Nature will be co-hosting the 5th SDGs symposium this year. The 2024 SDGs Symposium, which will invite renowned researchers from Japan and abroad, as well as students and early career researchers working at interface of planetary health and SDGs, focusing at the interface of SDG3 (Good Health and Well-being), SDG13 (Climate Action), SDG15 (Life on Land) and SDG2 (Zero Hunger) they will discuss actively how this research can explain these multifaceted phenomena and develop equitable solutions with high societal relevance and impact. We look forward to your participation in this event. Students are invited to submit posters by 9 February.

Your participation will be much appreciated.   <●SDGsシンポジウム2024>

[Event details, registration]   https://www.springernature.com/jp/campaign/sdg-symposium-2024-en

[Date & Time (JST)]

February 27, 2024 (Tue.)

- 14:30 - 17:40: Symposium

- 17:50 - 19:30: Networking event, Student poster session

[Inquiry]

Secretariat of SDGs Symposium 2024   Email: sdg_sympo2024@pco-prime.com

2024.01.09【お知らせ】英語研修受講者募集のお知らせ/Intensive English Course Application Guidelines

多様なテーマについて英語で話すことを目標とする、春季英語集中講座です。

研究科からの補助により、格安で英語学校の外国人講師から指導を受けられます。

是非、日頃培ってきた英語力を、実際の対話に役立てるきっかけにしてください。

受講希望者は、 募集要項とシラバス等を参照 の上、1月19日(金)までに申請してください。

農学部の学部学生、農学生命科学研究科の大学院学生が対象です。弥生キャンパスにて対面開催です。

An Intensive English Course with instructors dispatched by the AEON CORPORATION, focusing on improving your skills to express your thoughts on various topics, is open for registration.

The course is available with a minimal amount of fees since GSALS covers part of the cost. Please take this opportunity to improve your English skills.

Sign up by Fri, January 19. For details, please refer to the application guidelines and the syllabus.

Eligibility: Undergraduate student of Faculty of Agriculture or graduate student of GSALS, as of February 19, 2024

In-person lessons at a lecture room in Yayoi Campus

募集要項/Application Guidelines

 

2023.08.30 Call for Participants:
United Nations University Institute for the Advanced Study of Sustainability Postgraduate Programme

国連大学サステイナビリティ高等研究所より春学期授業の聴講案内がありました。
受講を希望する学生は9月13日(水)午後5時までにCourse Registration Formを大学院学生担当に提出してください。

These courses will be offered in the Spring Semester 2023 by UNU-IAS for students from partner universities including Graduate School of Agricultural and Life Sciences.
Please submit the Course Registration Form to the Graduate Student Section by 5:00 p.m. on September 13 if you wish to join the Programme.

Course List
Academic Calendar
■Syllabus
621080
622190
622200
Course Registration Form

・Students who wish to take the courses must obtain the approval from their supervisors.
・Credit transfers can be possible. Please ask the Graduate Student Section for the details.
・Tuition fees for these courses will not be collected.

If you have any questions, please contact the Graduate Student Section.
Graduate Student Section: daigakuin.a@gs.mail.u-tokyo.ac.jp

 

2023.08.17 9月修了者の方へお知らせ/Notice for Graduating Students in September

      (修士課程・博士後期課程)

(Enrolled in Master’s course and Doctoral course)

 

証明書

9月22日(金)付けで修了される方の証明書(成績証明書・修了証明書(修士)・

学位授与証明書(博士))は9月15日(金)までに申請すれば、

修了日当日、大学院学生担当のカウンターで受け取れるようにします。(普通紙で発行されます。)

修了日当日から9月29日(金)まで発行機で出すこともできます。

(22日からパスワードのリセットは出来ないので事前に確認しておくこと)

それ以降に窓口で申請すると日数がかかります。

郵送で証明書の受取もできますのでご相談ください。

学割については、修了日前日までの発行となりますのでご注意ください。

 

 

Certificates

You can receive certificates on the day of graduation ceremony, if applying at the counter by September 15. (*In this case, normal papers are used for certificates.)

Certificates can be issued with an automatic machine from the day of ceremony till September 29.

The password necessary for the issue of certificates cannot be re-set on the day of graduation/completion. Please confirm the password by the preceding day on your own.

 

Certificates are still available even after the graduation by applying at the counter, but please note that it takes more time to issue than usual.

If you would like to receive your certificates by mail, please consult with the Graduate Student Section.

Please note that the student discount will be issued until the day before the completion date.

2023.8.03【リマインド】【8/7まで】<全員必ず受講してください>情報セキュリティ教育の実施について

本部情報環境課セキュリティ対策チームからのお知らせを下記の通り通知します。

必ず情報セキュリティ教育を受講してください。

なお、2023年8月7日までに確認テストに合格していない場合、2023年8月9日にUTokyo Wi-FiおよびUTokyo VPN、UTokyo Slackの利用を停止します。これらのサービスは情報セキュリティ教育を受講し確認テストに合格することにより即時再開できます。ただし、UTokyo Wi-Fiはアカウントの再取得が必要となります。

UTokyo WiFi はオンライン授業の受講に必要なため、必ず期間内に受講してください。

こちらのポータルサイトから受講してください。

東京大学情報セキュリティ教育

https://univtokyo.sharepoint.com/sites/Security/SitePages/Information_Security_Education.aspx

2023.08.03 【Remind】【by August 7】<All Students/Please take the program> “Information Security Education”

We inform you of the following notice from the Security Management Team, Information Environment Group.

Please take the information security education program.

If you have not passed the verification test by August 7, 2023, your access to UTokyo Wi-Fi, UTokyo VPN and UTokyo Slack will be suspended on August 9, 2023. These services can be resumed immediately upon completion of the information security training and passing the verification test. However, you will need to reacquire an account for UTokyo Wi-Fi.

Please take the course from this portal site.

The University of Tokyo Information Security Education

https://univtokyo.sharepoint.com/sites/Security/SitePages/Information_Security_Education.aspx

2023.07.19 英語研修受講者募集のお知らせ/Intensive English Course Application Guidelines (Sep 2023)

多様なテーマについて英語で話すことを目標とする、夏季英語集中講座です。

研究科からの補助により、格安で英語学校のネイティブ講師から指導を受けられます。

是非、日頃培ってきた英語力を、実際の対話に役立てるきっかけにしてください。

受講希望者は、 募集要項とシラバス等を参照 の上、7月25日(火)までに申請してください。

農学部の学部学生、農学生命科学研究科の大学院学生が対象です。弥生キャンパスにて対面開催です。

An Intensive English Course with a native instructor, focusing on improving your skills to express your thoughts on various topics, is open for registration.

The course is available with a minimal amount of fees since GSALS covers part of the cost.

Please take this opportunity to improve your English skills.

Sign up by Tue, July 25. For details, please refer to the application guidelines and the syllabus.

Eligibility: Undergraduate student of Faculty of Agriculture or graduate student of GSALS, as of July 19, 2023

In-person lessons at a lecture room in Yayoi Campus

募集要項/Application Guidelines


2023.07.14 【お知らせ】窓口業務等休止のお知らせ/Temporary Closing of Academic Affairs Office

下記の期間、学生サービスセンター閉室(及び窓口業務休止)となります。
※窓口業務休止中は、証明書発行申請(自動証明書発行機を除く)も休止となります。

8月 7日(月)午後 大学院入試
8月 8日(火)終日 大学院入試
8月 9日(水)終日 大学院入試
8月14日(月)終日 夏季一斉休業
8月15日(火)終日 夏季一斉休業

上記のうち、8月8日(火)・9日(水)は大学院入試が行われるため、当日はどうしても必要な所用がない限り入構しないようお願いいたします。

We inform you that Student service Center will be temporarily closed on the date below.
* The service for issuance of certificates (excluding the automatic certificate issuing machine) will also be closed.

August7, 2023 closed in the afternoon (Entrance Examination)
August8, 2023 closed (Entrance Examination)
August9, 2023 closed (Entrance Examination)
August14, 2023 closed (summer holiday)
August15, 2023 closed (summer holiday)

*On Tuesday 8 and Wednesday 9 August, Entrance examinations will be held, so please do not enter the university on these days unless you are necessary.

2023.06.22 【重要】講義室における節電のお願い(夏季)

 

先日の研究科長メッセージ(6月8日付け「夏季の省エネ対策のご協力について」)にて、夏季の省エネ対策にご協力のお願いをしているところですが、講義室において、エアコンの設定温度がかなり低めに設定されていたり、使用されていない時間にエアコンや照明がついている等の不要な電力消費が散見されるようです 。

下記の対応をご確認いただき、より高い意識をもって日々の節電に取り組んでいただくよう、よろしくお願いいたします。(PDF版はこちら)

・使用されていない講義室は「消灯、エアコンオフ」が原則になります。授業開始前に入室した際に、照明とエアコンをつけてください。

・授業でのエアコンの設定温度は「28℃」にしてください。

・授業終了後、講義室が無人になる場合は、最後に退室する人はエアコンや照明をオフにしていただくようにしてください。

・特に「5限」の終了後については、引き続き在室せず、講義室のエアコンや照明をオフにして退室するようにしてください。

・2限と3限の間に講義室で食事をとることは差し支えありません。もし可能であれば、不要な照明は消灯するようご協力をお願いします。

 

2023.06.14 【お知らせ】【7/5~8/7】<全員必ず受講してください>情報セキュリティ教育の実施について

本部情報環境課セキュリティ対策チームからのお知らせを下記の通り通知します。

必ず情報セキュリティ教育を受講してください。

なお、2023年8月7日までに確認テストに合格していない場合、2023年8月9日にUTokyo Wi-FiおよびUTokyo VPN、UTokyo Slackの利用を停止します。これらのサービスは情報セキュリティ教育を受講し確認テストに合格することにより即時再開できます。ただし、UTokyo Wi-Fiはアカウントの再取得が必要となります。

UTokyo WiFi はオンライン授業の受講に必要なため、必ず期間内に受講してください。

こちらのポータルサイトから受講してください。

東京大学情報セキュリティ教育

https://univtokyo.sharepoint.com/sites/Security/SitePages/Information_Security_Education.aspx

2023.06.14 【Notice】【7/5~8/7】<All Students/Please take the program> “Information Security Education”

We inform you of the following notice from the Security Management Team, Information Environment Group.

Please take the information security education program.

If you have not passed the verification test by August 7, 2023, your access to UTokyo Wi-Fi, UTokyo VPN and UTokyo Slack will be suspended on August 9, 2023. These services can be resumed immediately upon completion of the information security training and passing the verification test. However, you will need to reacquire an account for UTokyo Wi-Fi.

Please take the course from this portal site.

The University of Tokyo Information Security Education

https://univtokyo.sharepoint.com/sites/Security/SitePages/Information_Security_Education.aspx

 

2023.06.05東京大学の学生の皆さんへ:AIツールの授業における利用について(ver. 1.0)/Notification to Students on the Use of AI Tools in Classes (ver. 1.0)

東京大学の方針として、ChatGPTを始めとした生成系AIツールの教育現場における利用について、下記URLのように暫定的に方針を定めました。学生の皆様は、生成系AIツールの長所短所を理解した上で、適切な活用を心掛けてください。

https://utelecon.adm.u-tokyo.ac.jp/docs/ai-tools-in-classes-students

The University of Tokyo has provisionally established the following URL regarding the use of ChatGPT and other generative AI tools in educational settings. We encourage awareness of the strengths and weaknesses of generative AI tools and their appropriate use.

https://utelecon.adm.u-tokyo.ac.jp/en/docs/ai-tools-in-classes-students

2023.06.02 Call for Participants:
United Nations University Institute for the Advanced Study of Sustainability Postgraduate Programme

国連大学サステイナビリティ高等研究所より春学期授業の聴講案内がありました。
受講を希望する学生は6月30日(金)午後5時までに大学院学生担当にメールで申し出てください。(daigakuin.a@gs.mail.u-tokyo.ac.jp)

These courses will be offered in the Intensive Core Courses 2023 by UNU-IAS for students from partner universities including Graduate School of Agricultural and Life Sciences.
Please email the Graduate Student Section (daigakuin.a@gs.mail.u-tokyo.ac.jp) by 5:00 p.m. on June 30 if you wish to join the Programme.

Course Information (Updated on June 14) 

 

・Students who wish to take the courses must obtain the approval from their supervisors.
・Credit transfers can be possible. Please ask the Graduate Student Section for the details.
・Tuition fees for these courses will not be collected.

If you have any questions, please contact the Graduate Student Section.
Graduate Student Section: daigakuin.a@gs.mail.u-tokyo.ac.jp

2023.03.07 Call for Participants:
United Nations University Institute for the Advanced Study of Sustainability Postgraduate Programme

国連大学サステイナビリティ高等研究所より春学期授業の聴講案内がありました。
受講を希望する学生は3月16日(木)午後5時までにCourse Registration Formを大学院学生担当に提出してください。

These courses will be offered in the Spring Semester 2023 by UNU-IAS for students from partner universities including Graduate School of Agricultural and Life Sciences.
Please submit the Course Registration Form to the Graduate Student Section by 5:00 p.m. on March 16 if you wish to join the Programme.

Course List
Academic Calendar
■Syllabus
622070
622190
512026
512024
621170
622200
Course Registration Form

・Students who wish to take the courses must obtain the approval from their supervisors.
・Credit transfers can be possible. Please ask the Graduate Student Section for the details.
・Tuition fees for these courses will not be collected.

If you have any questions, please contact the Graduate Student Section.
Graduate Student Section: daigakuin.a@gs.mail.u-tokyo.ac.jp

2023.2.8 【お知らせ】3月修了の方へ

学部卒業見込者

修士修了見込者   各位

博士学位授与見込者

◎証明書は卒業・修了日から3月31日15:00まで自動発行機で発行できます。

証明書発行機のパスワードは、卒業日(3月24日)・修了日(3月23日)当日には再設定できません。

前日までに各自で確認し、使えるようにしておいてください。

(3月10日までに学生サービスセンター窓口で申請し、卒業式・学位記授与式当日に受け取ることもできます。)

それ以後は窓口にて申請・受け取りは出来ますが、通常より日数を要します。ご了承ください。

◎卒業・修了日当日朝より、卒業生扱いとなり学割の発行は出来ません。

必要な方は前もってとっておくこと。学部卒業➝ 修士入学、修士修了➝ 博士進学予定者も同様です。

ご注意ください。

2023.2.8 【Notice】For students who completed in March

(Enrolled in Undergraduate course, Master’s course and Doctoral course)

Certificates

Certificates can be issued with an automatic machine till 15:00 on March 31.

The password necessary for the issue of certificates cannot be re-set on the day of graduation (March 24)/completion (March 23). Please confirm the password by the preceding day on your own.

You can also receive certificates on the day of graduation ceremony, if applying at the counter of the Student Service Center by March 10. (*In this case, normal papers are used for certificates.)

Certificates are still available even after the graduation by applying at the counter, but please note that it takes more time to issue than usual.

Student Discount on train pass

Student Discount on train pass cannot be issued from the morning of the day of graduation ceremony, since you are considered as a graduate. Students who need one are recommended to arrange previously.

*Please note that it is applicable to the students who finish the Undergraduate course and enter the Master’s course, or who complete Master’s course and enter the Doctoral course.

 

2023.1.23 【お知らせ】2/15応募締切 SDGs symposium 2023: 都市と自然 その連関の探求と持続可能性へ向けた課題解決のデザイン

東京大学とシュプリンガーネイチャーは、「都市と自然はどう影響しあっているのか?」をテーマに、第一線の研究者による国際シンポジウム「SDGsシンポジウム2023-都市と自然:その連関の探求と持続可能性へ向けた課題解決のデザイン」を開催します。本シンポジウムでは本研究科の曽我昌史先生(生圏システム学専攻)も登壇されます。また、シンポジウムに併せて学生ポスターセッションを行います(応募締切2月15日)。

みなさまのご参加をお待ちしております。<PDF>

【イベント詳細・参加申込】 https://www.springernature.com/jp/campaign/SDGsSympo2023-JP

【日時(日本時間)】 2023年2月28日(火)  15:00 - 16:00:学生ポスターセッション

                     16:30 - 19:30:シンポジウム

【言語】 英語(日本語の同時通訳あり)

2023.1.23 【Notice】SDGs symposium 2023 - Cities and nature: exploring linkages and designing solutions for sustainability

How do cities and nature interact? UTokyo and Springer Nature will host an international symposium with leading researchers, "SDGs Symposium 2023 - Cities and Nature: exploring linkages and designing solutions for sustainability." Associate Professor Masashi Soga(Department of Ecosystem Studies) will also be a speaker at this symposium.

Students are invited to submit posters by 15 February. Your participation will be much appreciated.  <PDF>

[Details, registration] https://www.springernature.com/jp/campaign/SDGsSympo2023-EN

[Date & Time (JST)]   February 28, 2023 (Tue.)  - 15:00 - 16:00: Student poster session

                           - 16:30 - 19:30: Symposium

[Language] English (simultaneous Japanese Translation)

2023.1.23 【お知らせ】英語研修受講者募集のお知らせ/Intensive English Course Application Guidelines (February 2023)

弥生キャンパスにて対面開催です。

農学部の学部学生、農学生命科学研究科の大学院学生が対象です。

希望者は25()までに申請してください。

In-person lessons at a lecture room in Yayoi Campus

Eligibility: Undergraduate student of Faculty of Agriculture or graduate student of GSALS, as of February 27th, 2023

Sign up for this course by February 5th.

 

募集要項

Application Guidelines

 

2022.9.22 【お知らせ】履修登録期間について

A1・A2・Wターム開始科目(通年科目、年度跨り科目を含む)の履修登録期限について
・WEB履修登録期間    :10月3日(月)~10月14日(金)
・履修科目確認期間 
 A1・A2・Wターム  :10月17日(月)~10月18日(火)
 A2・Wターム     :11月29日(火)~12月1日(木)※農学部・農学生命科学研究科の科目のみ

A1・A2・Wターム開始科目について、必ず期限までにUTASから登録を完了してください。
期限後の追加、修正は認められません。
便覧を参照の上、必要な科目が登録されているか必ず確認してください。

※以下の4点については特に注意してください。

1.演習・実験(実習)など、2年間、3年間で行う科目は1年生の初めの学期に一度だけ登録する。
 ・必修科目も自動では登録されません。
 ・2年、3年時に再登録する必要はありません。
2.日程未定の集中講義でも、履修する可能性のあるものは全て登録する。
3.ターム欄の●または◇印が入っている最初(一番左)のタームがその科目の履修登録時期となる。
4.隔年開講の科目は登録漏れの無いように気をつける。

 

2022.9.22 【Notice】Registration procedures Period

Period of Registration Procedures for the courses starting in A1, A2 and Winter Term (including year-long courses and multi-year courses);
・Online - Registration Period       : 2022. 10. 3 (Mon) ~ 10. 14 (Fri)
・Confirmation Period (for A1, A2 and W) : 2022. 10. 17 (Mon) ~ 10. 18 (Tue)
・Confirmation Period (for A2 and W)   : 2022. 11. 29 (Tue) ~ 12. 1 (Thu)
 *Confirmation Period (for A2 and W) is only for the courses of the Graduate School of Agricultural and Life Sciences / the Faculty of Agriculture.

Students planning to take courses must register on the “UTAS” during the designated period. Any requests for additional courses or changes after the deadlines are not permitted. Please be sure to check the Student Handbook and confirm if the required courses are certainly registered.

*Precautions
1. Two-year or three-year courses such as seminars, experiments (practice) etc. should be registered at first semester of first academic year.
・As compulsory courses are not registered automatically, please register on UTAS on your own.
・It is not necessary to register again in second or third academic year.

2. Please be sure to register all courses you plan to take (including the “Intensive” courses).

3. Refer to the “Student Handbook of the Graduate School of Agricultural and Life Sciences(農学生命科学研究科便覧),” pp. 89-126: Registration for each course must be completed within the designated period for the exam in which the mark ● or ◇ first appears on the course list.

4. Please do not fail to register especially for the biennial courses.

 

2022.08.30 Call for Participants:
United Nations University Institute for the Advanced Study of Sustainability Postgraduate Program

国連大学サステイナビリティ高等研究所より秋学期授業の聴講案内がありました。受講を希望する学生は9月7日(水)までにCourse Registration Formを大学院学生担当に提出してください。

These courses will be offered in the Autumn Semester 2022 by UNU-IAS for students from partner universities including Graduate School of Agricultural and Life Sciences.
Please submit the Course Registration Form to the Graduate Student Section by September 7 if you wish to join the programme.

Course List
Academic Calendar
■Syllabus
622170
621080
621140
Course Registration Form
Class Policy for Academic Year 2022-2023

・Students who wish to take the courses must obtain the approval from their supervisors.
・Credit transfers can be possible. Please ask the Graduate Student Section for the details.
・Tuition fees for these courses will not be collected.

If you have any questions, please contact the Graduate Student Section.
Graduate Student Section: daigakuin.a@gs.mail.u-tokyo.ac.jp

 

2022.08.26 9月修了者の方へお知らせ/Notice for Graduating Students in September

(修士課程・博士後期課程)

(enrolled in Master’s course and Doctoral course)

 

証明書

9月22日(木)付けで修了される方の証明書(成績証明書・修了証明書(修士)・

学位授与証明書(博士))は

9月9日(金)までに申請すれば、修了日当日、大学院学生担当のカウンターで受け取れるようにします。(普通紙です。)

修了日当日から9月30日(金)まで発行機で出すこともできます。

(パスワードを事前に確認しておくこと)

それ以降に窓口で申請すると日数がかかります。

郵送で証明書の受取もできますのでご相談ください。

 

Certificates

You can receive certificates on the day of graduation ceremony, if applying at the counter by September 9. (*In this case, normal papers are used for certificates.)

Certificates can be issued with an automatic machine from the day of ceremony till September 30.

The password necessary for the issue of certificates cannot be re-set on the day of graduation/completion. Please confirm the password by the preceding day on your own.

 

Certificates are still available even after the graduation by applying at the counter, but please note that it takes more time to issue than usual.

If you would like to receive your certificates by mail, please consult with the Graduate Student Section.

2022.07.14窓口業務等休止のお知らせ/Temporary Closing of Academic Affairs Office

下記の期間、学生サービスセンター閉室(及び窓口業務休止)となります。
※窓口業務休止中は、証明書発行申請(自動証明書発行機を除く)も休止となります。

 8月1日(月)午後 大学院入試
 8月2日(火)終日 大学院入試
 8月3日(水)終日 大学院入試

 8月12日(金)終日 夏季一斉休業
 8月15日(月)終日 夏季一斉休業

※上記のうち、8月2日(火)・3日(水)は大学院入試が行われるため、
当日はどうしても必要な所用がない限り入構しないようお願いいたします。

We inform you that Student service Center will be temporarily closed on the date below.
* The service for issuance of certificates (excluding the automatic certificate issuing machine) will also be closed.

 August 1, 2022 closed in the afternoon (Entrance Examination)
 August 2, 2022 closed (Entrance Examination)
 August 3, 2022 closed (Entrance Examination)

 August 12, 2022 closed (summer holiday)
 August 15, 2022 closed (summer holiday)

*On Tuesday 2 and Wednesday 3 August, Entrance examinations will be held,
  so please do not enter the university on these days unless you are absolutely necessary.

 

2022.07.05 英語研修受講者募集のお知らせ/Intensive English Course Application Guidelines (September 2022)

弥生キャンパスにて対面開催です。

農学部の学部学生、農学生命科学研究科の大学院学生が対象です。

希望者は721日(木)までに申請してください。

In-person lessons at a lecture room in Yayoi Campus

Eligibility: Undergraduate student of Faculty of Agriculture or graduate student of GSALS, as of July 6th, 2022

Sign up for this course by July 21st.

募集要項/Application Guidelines

別紙(シラバス等)/Syllabus

2022.06.24 Call for Participants:
United Nations University Institute for the Advanced Study of Sustainability Postgraduate Programme

国連大学サステイナビリティ高等研究所より集中講座の案内がありました。受講を希望する学生は7月8日(金)までに大学院学生担当に申し出てください。

These courses will be offered in the Intensive Core Courses 2022 by UNU-IAS for students from partner universities including Graduate School of Agricultural and Life Sciences.

Please email the Graduate Student Section (daigakuin.a@gs.mail.u-tokyo.ac.jp) by July 8 if you wish to join the programme.

・Students who wish to take the courses must obtain the approval from their supervisors.
・Credit transfers can be possible. Please ask the Graduate Student Section for the details.
・Tuition fees for these courses will not be collected.

 

For more details, see this website.

https://ias.unu.edu/en/admissions/credited-courses/unu-intensive-core-courses.html#overview

If you have any questions, please contact the Graduate Student Section.

 

2022.06.17 日本文化紹介イベント@弥生講堂(7/20開催)

弥生講堂一条ホールで日本の伝統的な大衆芸能を一緒に楽しみませんか。720日、17時開演です。詳しくは下記のPDFをご覧ください。

詳細PDF※ 東大ECCSクラウドメール( @g.ecc.u-tokyo.ac.jp )でのサインインが必要です。

席に限りがありますので下記のフォームから申し込んでください。

申し込みフォーム 

 (UTokyo Accountでのログインが必要です)

久しぶりの対面での国際交流イベントに是非ご参加ください!

 

[Event on July 20] Invitation to an evening of traditional Japanese entertainment

A long-awaited in-person event is back! Join us for a fun-filled evening of traditional Japanese entertainment at Yayoi Auditorium Ichijo Hall on July 20th at 5 pm.

For details, Please see the PDF below.

 〇 PDF (Sign-in with UTokyo ECCS Cloud Mail (@g.ecc.u-tokyo.ac.jp) is required.)

If you havent registered yet, please do so right now!

Application Form

 (UTokyo account is required to access the link above)

We hope you can enjoy the evening with us!

 

2022.04.26【お知らせ】【5/96/10】<全員必ず受講してください>情報セキュリティ教育の実施について

本部情報環境課セキュリティ対策チームからのお知らせを下記の通り通知します。

必ず情報セキュリティ教育を受講してください。

なお、本教育未受講者(不合格者含む)は、11月1日より5ヶ月間UTokyo WiFiおよび UTokyo VPNの利用を停止します。UTokyo WiFi はオンライン授業の受講に必要なため、必ず期間内に受講してください。

セキュリティ教育の実施について“Security Education
https://www.a.u-tokyo.ac.jp/wp-content/uploads/gstudents/Security_Education2022.pdf

2022.04.26【Notice】【5/96/10】<All Students/Please take the program>“Security Education

We inform you of the following notice from the Security Management Team,

Information Environment Group.

Please take the information security education program.

If you do not take or pass the "Information Security Education", your UTokyo WiFI and UTokyo VPN account will be suspended.
As this is required for taking online classes, please be sure to take the course during the period.

“Security Education”セキュリティ教育の実施について
https://www.a.u-tokyo.ac.jp/wp-content/uploads/gstudents/Security_Education2022.pdf

 

2022.04.01 【お知らせ】履修登録期間について

S1・SP(S2)ターム開始科目(通年科目、年度跨り科目を含む)の履修登録期限について
・Web履修登録期間
:4月 5日(火) ~4月15日(金)
・履修科目確認期間(S1・SP(S2)ターム開始科目・通年科目・年度跨り科目)
:4月18日(月)~4月19日(火)
・履修科目確認期間(SPターム科目)
:6月 3日(金)~6月 7日(火)
  ※SP履修科目確認は農学生命科学研究科の科目のみ

必ず期限までにUTASから登録を完了してください。
期限後の追加、修正は認められません。
便覧を参照の上、必要な科目が登録されているか必ず確認してください。

※以下の4点については特に注意してください。
1.演習・実験(実習)等、2年間あるいは3年間で行う科目は、1年生の初めの学期に一度だけ登録する。
・必修科目も自動では登録されません。 各自で必ず履修登録をすること。
・2年、3年時に再登録する必要はない。
2.日程未定の集中講義でも、履修する可能性のあるものは全て登録する。
3.ターム欄に●または◇印が入っている最初(一番左)のタームがその科目の履修登録時期となる。
4.隔年開講の科目は登録漏れの無いように気をつける。

2022.04.01 【Notice】Registration procedures Period

Period of Registration Procedures for the courses starting in S1 and SP(S2) Term (including year-long courses and multi-year courses) ;
・Online-Registration Period: April 5, 2022 (Tue) ~ April 15 (Fri)
・Confirmation Period (for S1, SP(S2), year-long courses and multi-year courses): April 18, 2022 (Mon) ~ April 19 (Tue)
・Confirmation Period (for SP): June 3, 2022 (Fri) ~ June 7 (Tue)
*SP Confirmation Period is only for the courses of the Graduate School of Agricultural and Life Sciences.

Students planning to take courses must register on the “UTAS” during the designated period. Any requests for additional courses or changes after the deadlines are not permitted. Please be sure to check the Student Handbook and confirm if the required courses are certainly registered.

*Precautions
1. Two-year or three-year courses such as seminars, experiments (practice) etc. should be registered in the first semester of the academic year.
・As compulsory courses are not registered automatically, please register on UTAS on your own.
・It is not necessary to register again in second or third academic year.
2. Please register for all courses you plan to take, including the courses of which schedules are yet to be determined. (Especially “Intensive” Courses).
3. Refer to the “Student Handbook of the Graduate School of Agricultural and Life Sciences(農学生命科学研究科便覧),” pp. 89-126: Registration for each course must be completed within the designated period for the exam in which the mark ● or ◇ first appears on the course list.
4. Please do not fail to register especially for the biennial courses.

2022.04.01 【お知らせ】学生定期健康診断について

健康診断は「学校保健安全法」に基づき実施しています。決められた期間内に必ず受診してください。健康診断Ⅰ(本郷地区:4/20~6/23)、健康診断Ⅱ(本郷地区:4/14~6/28)で対象者が異なります。 本郷地区をはじめいずれの地区も予約制となります。 対象者・日程・予約方法はこちら[保健センターHP]で確認してください。

2022.04.01 【Notice】Students Medical Check-ups

Medical check-ups are required by law. Please make sure you attend the check-ups during the specified period. Group I medical checkup(Hongo Campus:4/20~6/23)Group II medical checkup(Hongo Campus:4/14~6/28) The students who can take medical checkup is different for each group.
Reservation required.
Please check here [Health Service Center HP] for the eligible participants, schedule, and reservation method

2022.04.01 【お願い】住所、電話番号、メールアドレス等の登録・更新について

災害の発生等、緊急時に学生の皆さんの安否確認や情報の提供などを行うため、各種情報を有効に活用する体制を充実させたいと考えています。必ずUTASの住所・電話番号・メールアドレス等を確認の上、登録・更新をお願いします。
登録がない場合は大学からのメールや郵便物が届きません。大学として最新の情報を把握するため、ぜひご協力をお願いします。

2022.04.01 【Notice】Registration or update of address, phone number, email address, etc

We would like to enhance the system to effectively utilize various information in order to confirm the safety of students and provide information in the event of an emergency such as a disaster. Please register or update your address, phone number, email address, etc. on the UTAS.
If you do not register, you will not receive emails or mail from the university. We ask for your cooperation in order to keep up with the latest information from the university.

2017.04.01【お知らせ】「UTokyoアカウント」について

本アカウント一つで各種システム・サービスを利用することができます。
共通アカウントのIDとパスワードは、本学学部から修士に進んだ場合、修士から博士に進学した場合にはそのまま引き継がれます。他大学出身者には、専攻別ガイダンスの際に配付します。

パスワードの有効期限は1年間ですので、定期的に変更してください。UTASのトップページから、自分で変更が可能です。 パスワードを忘れた場合は、下記情報システム本部HP内の「利用者メニュー」より再発行の手続きをしてください(事前にUTASへのメールアドレスの登録が必要)。

「UTokyoアカウント」の詳細については、こちら(東京大学情報システム本部HP)をご覧ください。

学生サービスセンターについて/Student Service Center

  1. 場所及び窓口業務時間/Location and office hours

    場所:農学部3号館1階正面玄関入って左/Location : Agriculture Department Bldg.3
    時間:月~金(土日祝・一斉休業日を除く)午前9時~午後5時/
    Office hours : Mon ~Fri 9:00~17:00 (Except National holidays and campus closed day)
    ※行事等により臨時に休止することがあるので注意。
    (*The office may be closed due to school activity)

  2. 掲示/Bulletin Board

    各種手続、行事、授業に関すること、学生生活に関すること、奨学金及び授業料免除等について、学生への連絡は特別な場合を除いて掲示によって行うので、登校の際は必ず掲示板を確認すること。掲示板は学生サービスセンターにある。
    また、UTAS掲示板に掲載する場合もあるので、確認すること。
     Direct contact to students will not be done, except for specific and urgent circumstances. Please reference the bulletin board for any notifications about registration, events, class or student life related information, and scholarship and tuition exemption related matters.
    The physical bulletin board is available at the Student Service Center.
    Remember to check the UTAS bulletin board, certain information may be posted on the UTAS bulletin board.